Správa železnic (SŽ) plánuje investovat desítky milionů korun do rekonstrukce několika zastávek na regionální trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi na Prostějovsku. Vlaky Stadler, které na tuto trať poprvé vyjely v únoru, totiž nejsou bezbariérové, na rozdíl od vlaků Regionova, které trať ještě nedávno obsluhovaly. Senioři či handicapovaní cestující tak mají na některých zastávkách problémy.
SŽ plánuje příští rok rekonstrukci zastávek Olomouc – Smetanovy sady, Olomouc-Hejčín, Skrbeň či Náměšť na Hané. Kromě toho chystá i modernizaci stanic Olomouc-město a Olomouc – Nová ulice. V letošním roce by měla SŽ stihnout upravit nástupiště v Drahanovicích.
„Cena rekonstrukce zastávky včetně přilehlé koleje, nástupiště výšky 550 milimetrů nad temenem kolejnice, informačního zařízení, přístřešku a bezbariérového přístupu je vzhledem k požadovaným délkám nástupišť zhruba šest až sedm milionů korun za jedno,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.
Šedesáticentimetrová bariéra
Podle krajského zastupitele Petra Daňka (STAN) musí nyní cestující na trati z Olomouce do Senice na Hané a Drahanovic při nástupu do vlaku Stadler překonat výškový rozdíl až šedesát centimetrů.
„Ani po nákladných opravách nástupišť, které plánuje SŽ, však stadlery nemohou nabídnout bezbariérový nástup. I na zastávkách s moderními vysokými nástupišti musí cestující na vozíku překonávat výškový rozdíl dvacet centimetrů,“ upozornil Daněk.
Dvanáct vlaků se sníženou podlahou Stadler pořídily České dráhy (ČD) v Německu a postupně je nasazují v Olomouckém kraji. Dvě vozidla, která byla zprovozněna v únoru, ČD před chystanou modernizací částečně upravily vlastními silami, aby mohla vyjet na trať z Olomouce do Drahanovic.
Daněk: Kraj by měl jednat o slevě za železniční dopravu
Krajský zastupitel Radek Brázda (STAN) upozornil, že po nasazení vlaků Stadler na trať z Olomouce do Senice na Hané si někteří obyvatelé z okolí stěžují na hluk. Soupravy Regionova byly údajně tišší. Podle Daňka by měl kraj jednat s dopravcem o výrazné slevě za regionální železniční dopravu či nařídit zajištění jiných vlaků.
Hejtmanství má ročně za zajištění železniční dopravy platit ČD 650 milionů korun, což je o 150 milionů více než v předchozích letech. V růstu ceny jsou zahrnuty vyšší náklady na železniční dopravu a nasazení dvanácti modernizovaných vlaků Stadler. Mladá fronta DNES upozornila, že ČD kvůli opožděné modernizaci stadlerů letos od kraje dostanou o čtyřicet milionů méně.