Plzeňský výrobce lokomotiv Škoda, předal národnímu dopravci České dráhy lokomotivy 380/109E. Ačkoliv dodávka měla být realizovaná již v roce 2009, čtyřleté zpoždění dráhy hodlají u výrobce penalizovat. Vše tak nejspíš skončí u soudu. Škoda doplatila na svojí nepružnost a laxnost jak ve výrobě těchto nejmodernějších lokomotiv, tak i v jejich schvalování v okolních zemích.

FOTOGRAFIE | JIŘÍ DOBIÁŠ

Celkem mají České dráhy v kontraktu dodávku 20 kusů těchto lokomotiv. Škoda Transportation předala v pátek al pouhých 15 lokomotiv s tím, že posledních pět nedodaných dodají v následujících dnech. Eskaluje tak několikaletý spor o případné penále ze strany odběratele vůči dodavateli. Divize Škoda Transportation by měla inkasovat 2,4 miliardy korun. Lokomotivy mají navíc i lepší parametry, jsou nově schváleny i na provozní rychlosti do 200 kilometrů za hodinu.

České dráhy jako pokusný králík

Ačkoliv jsou České dráhy akciovou společností, jejich jediným vlastníkem je pouze stát. Zda toho skutečně výrobce těchto lokomotiv zneužíval, bude muset dokázat až případný soud. Výrobce z Plzně by takový paralelní přístup a neustálé oddalování v plnění svých závazků vzešlých ze vzájemných smluv vůči soukromému subjektu mohl jen stěží vůbec dovolit.

Problematické nákupy miliardových hodnot u drážních vozidel je v naší zemi již pověstné. Vzpomenout lze snad i na kauzu ohledně nákupu jednotek Pendolino z Itálie. Podobnou anabází ohledně schvalování lokomotiv 109E si prošlo i italské Pendolino. České dráhy nicméně připomínají, že ačkoliv jsou lokomotivy již v provozu, vykazují řadu provozně-technických vad.

Certifikace a homologace za provozu

Dráhy chtějí výrobce Škodu Transportation penalizovat. Částka se v současné době pohybuje kolem 700 milionů korun. České dráhy výrobci k tomu neodeslaly další platby v celkové hodnotě 250 milionů. Spod o dodávkách těchto lokomotiv tak bude řešit nezávislý arbitr zvolný soudem u kterého spor skončí. Penále se navíc každým dnem stále navyšuje. Výrobce dodal nejdříve samotné lokomotivy, ale bez potřebných národních a zahraničních certifikátů.{qrcodegenerator}http://magazin.magzine.cz/index.php/magaziny/doprava/1671-zpozdeni-ctyri-roky-skoda-plzen-predala-narodnimu-dopravci-oficialne-lokomotivy-109e{/qrcodegenerator}

Certifikace této lokomotivy probíhala doslova za provozu u Českých drah. Není proto divu, že se dráhy chtějí soudní cestou bránit v domáhání svých práv vzešlých ze smlouvy uzavřené s firmou Škoda Transportation.

Výrobce navíc může slavit obchodní úspěch. Po Česku a Slovensku, zamíří nejspíš jejich lokomotivy i pod dopravce z Bavorska BEG, kam Škoda dodá i patrové osobní vozy včetně těchto lokomotiv. Škoda se netají plánem, že by chtěla postupně proniknout i na konkurenčně složitější trhy jako je Německo, Benelux a Francie. A stodevítky bude nejspíš zájem i v Rumunsku nebo v Bulharsku.

{snippet 100}

{snippet 120}

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments