Závory osvětlené červenými LED diodami v bílých polích má jako první v zemi přejezd ve Velkém Březně na trati Kolín – Děčín východ. Plastové závory stály 46 000 korun, řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová. Aktivní světelná signalizace je právě tady, protože přejezd je frekventovaný a nedaleko je základní škola.
„Závorová břevna s aktivní signalizací byla do Velkého Března umístěna z důvodu vyšší frekvence na trati, kde projede cca 80 vlaků denně a kvůli velké frekvenci silničních vozidel,“ řekla mluvčí. Za posledních deset let se ale na přejezdu nic mimořádného nestalo. „V tomto případě vzhledem k velké frekvenci na přejezdu plní instalace nových břeven spíše preventivní roli,“ řekla mluvčí SŽDC.
Na českých přejezdech bývají závory bez osvětlení nebo s odrazkami. Podle mluvčí jsou plastové závory s odrazkami na přejezdu v zastávce Oleško na trati Praha – Děčín.
Velkobřezenské závory s LED osvědlením jsou nyní v ověřovacím provozu. „Plastová břevna jsou sice dražší než současně používaná dřevěná, předpokládá se ale delší životnost a barevná stálost,“ uvedla Pistoriusová. Upozorní řidiče při snížené viditelnosti, kdy je doplňková signalizace dobře vidět.
„Břevna mohou na první pohled některé řidiče zaskočit svou mohutností, nicméně pořád jsou konstruována tak, aby byla snadno přelomitelná. Materiál je dutý,“ uvedla mluvčí. Řidiči se tak nemusejí bát, že uvíznou-li na přejezdu, nebudou s to závory autem prorazit.
Další zkušební přejezd, který dostane závory s osvětlením, bude u Křešic na Litoměřicku. „Předpokládáme, že po zavedení nových břeven do užívání budou jimi vybavována nová přejezdová zařízení v rámci investiční výstavby a větších oprav, u ostatních přejezdových zařízení bude výměna břeven probíhat postupně,“ řekla Pistoriusová.