Nádražní budova v Dětřichově na Bruntálsku jde k zemi. Správa železnic začala předminulý týden objekt bourat, přestože proti plánované demolici protestovali ekologové. Nádraží ustupuje parkovišti a nové menší výpravní budově. Podle Hnutí Duha tak zmizí dominanta tratě i obce. SŽ argumentuje tím, že pokud by nádraží nezbořila, nevznikl by prostor pro zřízení parkovacích stání zejména pro invalidy.
Náklady na demolici, která začala před několika dny, se pohybují okolo šesti milionů korun. Hnutí Duha počátkem roku požádalo Správu železnic (SŽ) o převod objektu na spolek. Opravu nádraží, pro které chtělo najít nové využití, odhadovalo na pět milionů korun. Aktivisté neuspěli, podle SŽ žádost o zchátralý objekt podali pozdě. Nepomohla ani petice.
Mluvčí SŽ Tomáš Polák v minulosti uvedl, že v případě převodu majetku správy na další subjekty je třeba splnit několik podmínek. Nejprve musí převod schválit správní rada SŽ a nakonec i svým usnesením vláda. Hnutí Duha podle Poláka žádný z potřebných kroků včas nepodniklo.
Mluvčí již dříve také řekl, že stav nádražní budovy je nevyhovující a oprava, kterou žádali ekologové, není možná. Pokud by se objekt neodstranil, nevznikl by prostor pro zřízení parkovacích stání zejména pro invalidy. „Dále bychom nemohli vybudovat přístřešek pro cestující, který má navazovat na nově vybudovanou výpravní budovu,“ doplnil.
Koordinátor Hnutí Duha Jeseníky Ivo Dokoupil argumentoval tím, že objekt se zachránit dá a že by SŽ převodem ušetřila více než milion korun. V úterní tiskové zprávě uvedl, že odstraněním budovy přijde trať i obec o svou dominantu.
S demolicí nesouhlasila například i Alena Borovcová z Národního památkového ústavu. SŽ by podle ní měla jít spíše cestou hledání nového využití historických budov.
Zbourání nádraží ale naopak podporovalo vedení obce, podle kterého stavba Dětřichov jen hyzdila a desítky let se do ní neinvestovalo. „Po konzultaci se zástupci Dětřichova jsme se rozhodli, že přistoupíme k odstranění stávajícího nádraží a výstavbě nové výpravní budovy,“ sdělil Polák.
Správa železnic čelí kritice kvůli bourání drážních budov i na řadě dalších míst v Česku, jak v minulosti popsalo Aktuálně.cz. Státní organizace se brání tím, že jde mnohdy o prázdné chátrající stavby, které do budoucna nemají žádné využití. Obecně pak u drážních objektů preferuje možnost převést je na obec či město, jenže ty mají často tolik budov k opravám nebo údržbě, že si další již nemohou dovolit.