Firma Modelmates – výrobce z Velké Británie, uvedl na trh sérii sprejů určených pro aplikaci patiny v širokém spektru modelářství. Aplikace je jednoduchá, vhodná pro začínající modeláře s patinováním. Po zasychání aplikace ze sprejů, lze výsledný efekt patiny přestříkat bezbarvým lakem.

5patina1

Průhlednost patiny Modelmates

Po aplikování barvy na model, sprej ponechává slabou vrstvu barvy (filmu) se kterou lze dále pracovat. Sprejem lze nanášet postupně i několik vrstev, v závislosti na vyjádření patinovaného modelu. Čím více vrstev, tím tmavší efekt a překrytí původních (čistých) ploch modelu, takto tedy docílit částečného zašpinění, či zcela zablácených a oreznutých míst. Můžete i kombinovat: bahenní hnědou, černé saze, rez – tím docílíme různé stupně zašpinění.

Rozpustné ve vodě

Pracovat s patinou můžeme ihned po nastříkání na model, taktéž ale i s navlhčeným hadříkem, čímž docílíte zanesení barvy do spár a různých jinak nepřístupných míst. Efekt zvětralosti lze docílit mnoha pomocnými nástroji, postačí v tomto případě i namotaný kousek vaty na opačnou stranu štětce – vhodně zvoleným grifem (dle modelu: kotlové vozy, kryté vozy) aplikujeme nastříkanou barvu do okrajových míst s nýtováním a zašpinění spodních hran modelu, které jinak v reálné železnici vzniká při jízdě, kdy vlhkost a špína se cirkulací vzduchu dostává a usazuje na spodní hranu vozů…

Kde všude spreje Modelmates použít?

Omezení není žádné, tedy alespoň u toho železničního. Patinovací spreje můžeme použít na osobní, nákladní vozy, lokomotivy – více na parní trakci, kde se předpokládá značné zašpinění. Spreje můžeme taktéž použít při tvorbě skalisek, na architektonické modely – tedy stavby, jejich zestárnutí patinou vtiskne těmto statickým modelům obrovský efekt. Jednoduše: Modelmates lze použít na veškerá místa, kde se předpokládá zašpinění vlivem provozu trakčních vozidel, nelze opomenout ani místa výhybek a jejich mechanických součástí, tedy olej!

Zcela nový model firmy ARAL od výrobce Fleischmann

01

03Horní partie vozu v čistočisté barvě nedávajá zrovna dojem opotřebenosti a zašpinění vlivem provozu – to se rázem změní.

 

 

 

04A první vrstva: olejová hnědá bude překrývat břidlicově šedou barvu vozu. Původně použití červené pro imitaci koroze nevypadala věrohodně, zapomeňte zde na nějaké štetcování…

 

 

 

05Přestříkejte sprejem prostě vše, nejsou potřeba žádné maskovací pásky, přesahující barvu jednoduše setřete hadříkem bez chlupu, nebo použijete pro aplikování patiny. Zde sprej zasáhl i lávku pro obsluhu.

 

 

 

06Pro snadnější práci byla horní lávka obsluhy odstraněna, nyní začíná fáze „špinění“ celého kotle modelu. V místech, kde se nachází imitace spojů, nýtování, svárů a spár – roztírejte hadříkem vždy vertikálně nebo horizontálně tato místa, tím se zviditelní přechod a usazování špíny v těchto partiích modelu.

 

 

07Dočasně odmontované části ochozu a žebříku nebude činit žádné potíže, tyto komponenty nejsou lepeny, pouze vsazeny do zdířek. Více pozornosti věnujte místům kolem uzávěrů kotle s víkem, zde dochází zákonitě vždy k nadměrnému usazování přepravovaných komodit. Z provozu jsou nám hodně známé ropné produkty, oleje ap.

 

08Na řadu přichází druhá vrstva v momentě po zaschnutí té první. Nyní v kombinaci hnědá olejová a břidlicově šedá.

 

 

 

09Detail horní partie vozu.

 

 

 

 

10Zvětraliny, tedy stok ropných látech od hornícho víka kotle – použijte nyní navlhčenou bavlnu / vatu omotanou na dřívku nebo vhodně zvoleném nástroji. Táhlými pohyby stírejte barvu směrem dolů pod obrys kotle vozu. O zde platí pravidlo, že vyrazit s digitálním fotoaparátem do terénu přinese své ovoce. Usazeniny a zvětraliny špíny, korozí ap. jsou patrné i v mnoha jiných místech vozidel, která lze v modelu uplatnit.

 

Dále není nutné postup více komentovat, jelikož se jedná o vodu ředitelné barvy firmy Modelmates, nelze téměř nic na modelu pokazit. Je ale realitou, že mnohdy se skutečné reálie koroze, zvětralin a dalších zašpinění ze skutečných vozů – přenášejí na vozy modelové mnohem snadněji s patřičnou foto-dokumentací v terénu, tedy na nákladových nádražích či odstavených vozech. Nejedná se o akrylové barvy, proto jejich použití je šetrné k přírodě i lidskému zdraví při manipulaci.

Patinovací barvy ve spreji vyrábí frma v 8 odstínech pro základní, ale i koncové práce pro patinaci.

1112

1314

1516

1718

1920

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments