Středočeské hlídky začaly využívat drony k měření bezpečné vzdálenosti mezi auty. Pokuty zatím nerozdávají, parametry a sankce totiž nejsou zákonem stanovené. Jde tak zatím o preventivní projekt, na kterém se podílí i krajský úřad. Po jeho vyhodnocení se přijmou další opatření, zda takové technologie i nadále využívat, případně díky získávaným datům řidiče pokutovat.
Zatímco v Česku policisté techniku testují, například němečtí kolegové bezpečnou vzdálenost takhle už měří a nedodržení pokutují. Příslušná tuzemská norma je prakticky už tři roky hotová a dostala se i do sněmovny. Zákonodárci ji ale v předchozím období nestihli projednat. Ministerstvo dopravy chce, aby se tak stalo letos.
Na 11. kilometru dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové mají policisté jedno z míst pro měření bezpečné vzdálenosti. Data jsou přesná a nikdo z řidičů o měření netuší, dron situaci monitoruje ze vzdálenosti sto metrů od dálnice.
K vyhodnocování bezpečné vzdálenosti si technik nejprve zvolí pevné body, takzvané definované brány. „Vidí, v kterém časovém okamžiku projelo jedno vozidlo, potom projede další vozidlo. Časová diference mezi průjezdy je pak jejich vzdálenost,“ vysvětluje analytik Petr Dvořák. Systém je nastavený na doporučené pravidlo dvou vteřin. Mnoho řidičů ale toto pravidlo nedodržuje.
Naměřené hodnoty by v budoucnu dostala policejní hlídka. „Až do té doby, kdy to bude uzákoněné, není cílem řidiče postihovat,“ říká ředitel Středočeské policie Václav Kučera. Policie ale bude v měření pokračovat, dané řidiče zastavovat a nebezpečnou situaci zatím alespoň vysvětlovat.
Návrh novely: Pokuta a čtyři trestné body
V tuto chvíli předpisy říkají, že řidič by si měl zachovat takový odstup, aby byl schopný vyhnout se srážce v případě náhlého snížení rychlosti vozidla, které jede před ním. Dostatečný odstup ovlivňuje rychlost a počasí.
V běžném provozu mimo město šofér ujede i několik desítek metrů, než vůbec zareaguje a sešlápne brzdu. Na suché silnici při devadesáti kilometrech v hodině je možné za bezpečný odstup považovat padesát metrů.
Návrh novely zákona je ale v tomto ohledu mírnější. Zatím se v něm píše například o třiceti metrech při rychlosti nad 80 kilometrů v hodině. Zamýšlený postih za nedodržení pravidla je 2500 korun na místě, případně až deset tisíc ve správním řízení, a k tomu čtyři trestné body.
BESIP odhaduje, že třetina řidičů se drží příliš blízko za auty, která jedou před nimi. Ročně je to příčinou více než pěti tisíc nehod.
Na místa, kde bude středočeská policie rozestupy mezi auty hlídat, chce vždy upozornit značkami. V současné době má k dispozici 15 dronů pro nejrůznější typy měření a dokumentace.