Zastupitelstvo městské části Praha 6 dnes na svém zasedání podpořilo jižní variantu trasy železnice od stanice Praha-Dejvice do stanice Praha-Veleslavín. Železnice má spojit Prahu s Kladnem a s Letištěm Václava Havla. Na lince budou jezdit moderní elektrické jednotky, počítá se i s elektrifikací do Kladna.
Podporovaná varianta počítá s vedením vlaků z Veleslavína tunelem pod střešovickým masivem až do Dejvic, tedy jižně od stávající železniční trati. Podle usnesení by měl být tunel ražený v celé délce podpovrchového vedení a pro ražbu má být využita technologie TBM, tedy tunelovací metoda, k níž se používají razicí štíty.
Jižní variantu doporučily jako nejlepší z posuzovaných čtyř rovněž znalecké posudky, které připravil tým z České geologické služby a tým odborníků z Ruhrské univerzity v Bochumi pod vedením Markuse Thewese.
Podle jejich závěrů vychází jižní varianta jako nejméně konfliktní vůči dotčenému území. „Zde v průběhu tunelu očekáváme lepší geologické podmínky, méně poruchových zón a vhodnější podmínky pro stavbu,“ řekl k jižní variantě tunelu na zasedání zastupitelstva Thewes. Tuto variantu na základě přednesených posudků doporučila zastupitelstvu i komise pro strategický rozvoj městské části.
Dráha podle Správy železnic (SŽ) přinese Praze 6 mimo jiné zlepšení dopravní situace a dopravní obslužnosti. Podle náměstka ředitele Stavební správy západ SŽ Jakuba Bazgiera denně ubude 7,5 tisíce aut lidí, kteří dojíždějí do Prahy za prací, a naopak přibude až 2000 nových parkovacích míst. Na místě stávající železniční trati v uvedeném úseku vznikne podle Bazgiera tzv. zelená radiála, tedy volnočasová zelená páteř územím.
SŽ odhaduje termín začátku stavby na rok 2025, a to v případě získání potřebných povolení, uvedl dále Bazgier. Zprovoznění železničního spojení na letiště předpokládá SŽ v letech 2028 až 2029. Dobu výstavby odhaduje na 24 až 30 měsíců. Odhadovaná cena pro úsek Výstaviště – Veleslavín je 13 miliard korun.
V minulosti se i proti jižní variantě ohradila část obyvatel Prahy 6. Radní Eva Smutná, která zodpovídá za strategický rozvoj, památkovou péči a výstavnictví, na zasedání uvedla, že se nyní se zástupci veřejnosti o věci debatuje. „Po dnešním hlasování se můžeme společně se Správou železnic plně věnovat důležitým povrchovým úsekům, například v okolí Liboce,“ nastínila další postup Smutná.
O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a má umožnit provoz vlaků na letiště i na Kladno v desetiminutových intervalech.