Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka soudí, že zavedení slev na jízdné pro děti, studenty a seniory veřejnou dopravu nijak nezkvalitní. Podle jeho názoru jde pouze o částečnou podporu cestování veřejnou dopravou, a to navíc u skupin, které ji stejně hojně využívají. Slevy vnímá jako populistický krok vlády.
„Jedná se o skupiny – studenti a senioři, které jsou na veřejné dopravě tak jako tak závislé. Pokud chceme řešit mobilitu obyvatelstva, musíme se zaměřit na všechny skupiny, to znamená střední třídu, pracující,“ soudí Vyka.
Náklady 18 miliard, možná i více
Podle jeho slov by investice necelých 6 miliard, o které stát kvůli kompenzacím slev ročně přijde, měla mířit na zkvalitňování veřejné dopravy a jejích služeb. „Tři roky po sobě vyjdou na 18 miliard, a za tyto peníze by se veřejná doprava v České republice mohla výrazně pozvednout jak co do komfortu, tak kvality cestování, tak počtů spojů, tak do čistoty, návazných služeb, ať už je to třeba wi-fi, catering,“ jmenuje některá možná zlepšení.
Za dané peníze by se třeba mohla budovat i důležitá parkoviště u nádraží, stejně jako stojany na kola. Vyka předpokládá, že takový rozvoj veřejné dopravy by nás namířil ke švýcarskému modelu, který je považovaný za špičku v Evropě. Pokud prý peníze utratíme za plošné slevy pro vybrané skupiny lidí, kvalita se nezlepší, naopak: pohodlí se s nárůstem cestujících spíše zhorší.
Slevy zavedené v Česku navíc v jeho očích nic neřeší. „Když se podíváte do zahraničí, tak slevy seniorům platí třeba až od deváté hodiny ráno. To znamená, že senioři mají možnost jezdit s výraznou slevou až později, díky čemuž se eliminuje tlak cestujících na ranní špičku, která je nejvytíženější z celého dne,“ vysvětluje Vyka.
Populismus za který zaplatíme všichni
Podle něj lze situaci metaforicky připodobnit k pekařství, v němž pekař investuje peníze do nové pece, ve které pak peče chutný a křupavý chléb. Nebo může péct ve staré peci stále tentýž nekvalitní, nedopečený chléb prodávaný se slevou sedmdesáti procent. Každý zákazník si podle něj má srovnat, o co vlastně stojí.
Mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová České televizi řekla, že zavedení slev se v první školní den projevilo, ale s koncem prázdnin a dovolených a nástupem školní docházky je nával ve vlacích spojen už tradičně. „Žádný dramatický skokový rozdíl oproti minulým letům jsme nezaznamenali,“ dodává.
Podle vlády zlepšení dostupnosti a využití kapacity dopravních prostředků
Od 1. září mohou studenti do 26 let a senioři nad 65 let využít ve vlacích a autobusech nové slevy ve výši 75 procent z jízdného, které na jaře schválila vláda. Kompenzace na zlevněné jízdné vyjdou stát od příštího roku zhruba na 5,83 miliardy korun ročně.
Slevy platí na všech vnitrostátních autobusových a železničních linkách, v rámci integrovaných dopravních systémů a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. Ve vlacích sleva platí pouze ve 2. třídě.
Opatření má podle vlády zlepšit dostupnost veřejné dopravy pro vymezené skupiny cestujících, ve kterých se obecně vyskytuje větší podíl lidí s nízkými příjmy. Současně chce ministerstvo dopravy podpořit využívání veřejné hromadné dopravy mladými lidmi.