Slovensko se chystá prodloužit smlouvy se státním železničním dopravcem ZSSK, který v zemi provozuje 97 procent všech linek, až do roku 2030. Cestující si přitom stěžují na opotřebované soupravy, které jsou často přeplněné – i kvůli tomu, že senioři a studenti už čtyři roky jezdí zadarmo. Stát navíc tyto spoje dotuje. Podle opozice i odborníků tak na drahách chybí konkurence, která by kvalitu cestování zlepšila.
„Stát tím dál a dál podporuje monopol jedné společnosti a brání se pustit soukromý sektor na koleje Slovenské republiky,“ kritizuje opoziční poslanec zodpovědný za dopravu Miroslav Ivan (SaS).
„Výrazný vstup konkurence by znamenal zásadní ohrožení pro ZSSK, tedy státního dopravce. A to samozřejmě žádný ministr nevidí rád,“ říká analytik INESS Martin Vlachynský. Kromě vybraných spojů s Českem teď soukromý dopravce na Slovensku provozuje jen trať z hlavního města do Komárna – tímto dopravcem je český RegioJet.
Slovenské vlaky InterCity jsou v zisku. Pro cestující už barva dopravce není rozhodující
Ten v minulosti provozoval i dálkové spoje mezi Bratislavou a Košicemi, loni ale tuto linku ukončil. Firma to vysvětlovala státními zásahy do vlakové dopravy na Slovensku. Na stejné lince totiž předtím obnovil provoz vlaků vyšší kategorie InterCity (IC) státní slovenský dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Proti konkurenci na železnici vystupuje vládní Slovenská národná strana (SNS). Na ministra dopravy z koaličního Mostu-Híd měla zatlačit, aby smlouvu se státním dopravcem prodloužil až do roku 2030 a soutěžilo se jen minimálně. „Stát není vždy jen o tom, že všechno bude ziskové. Stát musí plnit sociální, zdravotní, dopravní funkce, které jsou i ve ztrátách,“ říkal v lednu 2017 šéf SNS Andrej Danko.
Modernizace i nákupy nových lokomotiv a vozů jdou pomalu
Ministerstvo dopravy nakonec vypíše jen tři soutěže na lokální trati. „Jdeme na to postupně, chceme získat zkušenosti z prvních tří soutěží, které nám pomůžou rozhodnout do budoucnosti,“ uvedla mluvčí slovenského ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Státní dopravce se ale v poslední době potýká s problémy. V září zachvátil požár lokomotivu na jižním Slovensku, krátce předtím zase jiná doutnala ve stanici u Bratislavy. Na začátku prosince pak hasiči museli vyjet k rychlíku z Košic.
Dopravce se hájí tím, že k podobným incidentům dochází taky v zahraničí. „Příčiny vzniku požárů jsou v převážné míře v opotřebovanosti – například i ve stárnutí izolace elektrické instalace lokomotiv,“ uvedl mluvčí Železniční společnosti Slovensko Tomáš Kováč. Oproti loňsku ale společnost do oprav posílá o 40 procent víc peněz a slibuje také omlazení vozového parku, hlavně poruchových lokomotiv.
Na Slovensku se blíží volby, a Fico slibuje více dopravy zdarma