Státní firma Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), kterou spravuje Ministerstvo dopravy, dokázala tento týden poměrně velmi překvapit. Když odhlédneme od skandálu s falešnými fakturami z jara 2016, správce železniční infrastruktury uznal, že potřebuje nové logo pro komunikaci s médii a dopravci. Na tom by nebylo ještě nic divného, státní organizace i firmy, které stát taktéž spravuje, svá specifická loga mají, občas je i obmění.
Tunel na prachy s novým logem
Dodnes soudy skandál s falešnými fakturami řeší, a sama SŽDC se k celé kauze i nadále odmítá vyjadřovat. Přes stejnou organizaci, která spravuje veškerou železniční infrastrukturu v zemi, by člověk čekal daleko větší vstřícnost – operuje s desítkami miliard daňových poplatníků. Tak nějak se rok sešel s rokem dalším, a státní organizace SŽDC představila nové logo. Údajně pro lepší komunikaci s železničními dopravci a médii. Ano, to je zcela v pořádku, státní aparát musí „jet“ nebo ujíždět, v žargonu slušného rétora, a komunikace v tomto segmentu musí být na úrovni.
Do jaké míry to ale zajistí logo za 2 miliony korun, je stále záhadou. Trnem v oku, a asi i ne-jen odborné veřejnosti, je anglickým slovem prezentovaný slogan „We Are Rails“ tedy něco ve smyslu „Jsme železnice – Jsme koleje“. Nutno zde ovšem podotknout, že katalogová cena běžného firemního či korporátního loga, skutečně odpovídá cenovému rozpětí, které SŽDC za peníze nás všech pořídilo. Zda to bylo ale nutné, ač se jedná o takříkajíc „vnitrostátní“ firmu, která se zahraničím neřeší žádná vážná témata, zůstává nákup a realizace nového loga spíše humorným excesem.
Anglicky v brandingu nekomunikuje např. ani DB Netz z Německa, což je obdoba domácí SŽDC. V okolních státech pak je situace naprosto stejná jako v Německu. V roce 2011 byl jiný tendr. SŽDC se plánovala přejmenovat na Česká železnice. Z tendru, který SŽDC uspořádala, vzešlo vítězně pražské studio Dynamo design, které pak následně také logo vytvořilo a nechalo zaregistrovat na Úřadu průmyslového vlastnictví. Tehdejší vedení SŽDC logo akceptovalo a zaplatilo za něj částku 600 000 Kč. Nové vedení se poté rozhodlo nové logo nepoužívat a odůvodnilo to podobností s logem maďarských železnic.