Rychlé zamítnutí nástupu expertky na nákladní dopravu Ruské federace Liliany Krutonogové, nemá zase tolik temných míst, na která by nešlo odpovědět. Expertka na nákladní dopravu, která zároveň figuruje jako poradce náměstka ministra dopravy Ruských železnic RŽD, měla do vedení ČD Cargo nastoupit od 1. září tohoto roku.
V několika hodinách před jmenováním přišlo ale zamítavé stanovisko ministra dopravy Dana Ťoka, ten vysloveně Krutonogovou ve vedení státem vlastněném železničním dopravci nechce.
Politicko-podnikatelská chobotnice z Hradu
Liliana Krutonogová toho stihla na svůj věk poměrně hodně. Působí v dozorčích radách řady firem zabývající se nákladní železniční dopravu v Rusku, nedávno ukončila angažmá i pro Rail Cargo Austria, od kterého právě měla přejít do Prahy, a to na doporučení poradce prezidenta Zemana Martina Nejedlého. Nejedlý je přitom znám velmi dobrými kontakty právě na politiky v Rusku a v Bělorusku. V České republice pomáhal budovat síť čerpacích stanic LukOil, za kterou zůstala i řada dluhů. Dnes vlastní celou síť Maďarský MOL.
Za firmou LukOil tak míří dluh vůči státu, resp. organizaci Státních hmotných rezerv, která po Nejedlém vymáhá 28 milionů korun. Zeman v dubnu tohoto roku navíc vyslal do médií prohlášení, že pokud dluh Martin Nejedlý zaplatí, zůstane jako jeho poradce, zůstane mu i přidělená kancelář v areálu Hradu. Dluh doposud Nejedlý ale neuhradil.
Hrad je dlouhodobě za příklon k Rusku kritizován. Především pak lidé kolem prezidenta Miloše Zemana, kteří současné směrování Ruska pod vedením Putina schvalují a oslavují. Sám Martin Nejedlý příchod Liliany Krutonogové do vedení ČD Cargo vyjednával, jako poradce má totiž na Miloše Zemana podstatný vliv, který může kdykoliv uplatnit právě v úzké vazbě na firmy podnikající v Rusku, ale i tamní politiky. Na dotaze redakce FIRENET.cz, zda se paní Krutonogová zná s poradcem prezidenta republiky Martinem Nejedlým, nechtěla komentovat.
Bezprověrka Mynář, a Ruská klika politruk Ovčáček
Ministr dopravy Dan Ťok ale její jmenování na poslední moment zamítl. Zda a proč došel k takovému rozhodnutí, nebylo možné do pátečního večera v zaslaných otázkách získat. Tiskový odbor Ministerstva dopravy nám přislíbil odpovědi zaslat během úterý nebo středy příštího týdne, tedy 6. až 7. září.
Jisté je zatím jedno, Liliana Krutonogová na post ve vedení státem vlastně firmy nenastoupí, a vliv Ruských poradců – manažerů, je tak i nadále v defenzívě. Proč ale Martin Nejedlý prosazoval její jmenování do takové funkce, zůstává i nadále záhadou. Sám se médiím vyhýbá, a pravidlem bývá i jeho arogance pokud dostává otázky, které jsou spojeny s působením jako poradce prezidenta republiky, ač má dobré vazby na politiky Ruské federace.
Už jen tato skutečnost je skandální a zcela neakceptovatelná, nicméně Nejedlý není v takové pozici solitérem. Okruh kolem prezidenta uzavírá další kontroverzní figura Vratislav Mlynář, který působí jako kancléř bez prověrky NBÚ (Národní bezpečnostní úřad). Prověrka nejvyššího stupně utajení, je přitom pro kancléře republiky povinná, Mlynář ji není schopen už třetím rokem realizovat, přitom má přístup do utajovaných státních informací.