Na vybraných úsecích českých železničních koridorů by se mělo v nejbližších letech začít jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. Správa železnic v pondělí vykonala zkušební jízdu mezi Brnem a Břeclaví.

V budoucnu by měl mít úsek pro tuto rychlost délku 12 kilometrů a bude mezi Vranovicemi a Podivínem, řekl novinářům při jízdě generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na této trati byl také dosažen dosavadní český rychlostní rekord na železnici. Pendolino po ní jelo v roce 2004 rychlostí 237 kilometrů za hodinu.

Česká legislativa zatím umožňuje jízdu rychlostí maximálně 160 kilometrů za hodinu. Při vyšších rychlostech je potřeba stavebních úprav na trati i ve stanicích, klíčové je zrušení veškerých úrovňových křížení pro auta či pro chodce.

„S testováním jsme začali už loni v prosinci. Jedná se o jeden z mých cílů zvýšit rychlost na české železnici a zatím máme vytipované čtyři úseky, celkově jde o desítky kilometrů,“ řekl Svoboda.

Dalšími úseky mají být Choceň – Uhersko, Ejpovický tunel na trati z Prahy do Plzně a některé úseky přestavovaného koridoru z Prahy do Českých Budějovic. V úvahu připadá ještě také část tratě mezi Přerovem a Olomoucí.

Prvním by mohl být podle Svobody Ejpovický tunel, trať do Břeclavi by mohla být v roce 2025. „Náklady odhadujeme ve stovkách milionů korun a veškeré investice budeme dělat my, kraj nebude platit nic,“ řekl Svoboda. Mimo jiné je potřeba přestavět stanice v Zaječí a Podivíně.

Plány na VRT jsou smělé, realizace ale už horší. Stavby těchto tratí jsou dražší než běžná železnice. Info: SŽDC

Správa železnic při pondělním testování dvousetkilometrové rychlosti mezi Brnem a Břeclaví zkoušela také funkčnost nejmodernějšího zabezpečovacího systému na dráze ETCS (European Train Control System). Jde o systém, který dokáže nejen na dálku zastavit lokomotivu, pokud strojvedoucí udělá chybu, ale zároveň kontrolovat a snižovat rychlost, pokud to neudělá sám strojvedoucí. Systém průběžně kontroluje, že vlak jede v tom traťovém úseku, kde má být.

Svoboda předpokládá, že systém ETCS bude plně hlídat koridorové tratě nejpozději v roce 2030. Všichni dopravci už by jím měli mít vybavená vozidla v roce 2025, aby jej mohli používat tam, kde v tu chvíli bude, řekl.

Zatím je v Česku tímto systémem, který se postupně zavádí i na hlavních tratích v ostatních evropských zemích, osazeno 255 kilometrů tratě mezi Kolínem, Českou Třebovou a Břeclaví. „Do roku 2030 by měly být osazené všechny koridory, ale uvidíme. V zahraničí včetně západní Evropy tento termín neustále posouvají,“ řekl Svoboda.

Ještě letos má být systém ETCS instalován na trať mezi Břeclaví, Přerovem, Ostravou a Petrovicemi u Karviné, již se instaluje na trati z Prahy do Votic, v dalších letech jsou v plánu další úseky.

Rychleji než 160 kilometrů za hodinu se jezdí například v Rakousku na tzv. Západní dráze z Vídně do Lince, vlaky zde mohou na nové trati jezdit až 230 kilometrů za hodinu, v Německu jezdí vlaky ICE okolo 300 kilometrů za hodinu. V Polsku se zatím jezdí po nové trati z Varšavy do Katovic a do Krakova 200 kilometrů za hodinu. V Česku by se měla stavět ve 20. letech nová trať pro dvousetkilometrovou rychlost z Brna do Přerova.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments