Drzost, s jakou nově v médiích vystupuje italská firma Grandi Stazioni, nemá z jakéhokoliv pohledu žádné opodstatnění. K datu 16. říjen 2016 totiž vyprší smlouva na rekonstrukci celého hlavního nádraží v Praze, to je i datum, do kterého měla firma celý objekt předat k užívání majiteli, tedy ČD i SŽDC. Grandi Stazioni naopak získá od tohoto data třicetiletou možnost pronajímání veškerých komerčních prostor ve vestibulech i na nástupištích. Právníci národního dopravce doporučují smlouvu neprodlužovat.
Firma nebyla schopna za téměř jedno desetiletí, kdy se do rekonstrukce a celkové modernizace celého hlavního nádraží pustila, dodržet smlouvy i v jiných bodech, předně na obnovu a rekonstrukci Fantovy kavárny, která je chráněnou památkou. Italové tak v případě neprodloužení smlouvy, vyhrožují miliardovou arbitráží, ačkoliv argumenty proč firma nebyla schopna dodržet stanovený termín, SŽDC ani České dráhy k dispozici nemají.
Ke zdi tlačí SŽDC i koncesní zákon, pokud by totiž nakonec správce infrastruktury (nabyvatel veškerého majetku od ČD), smlouvu prodloužil, došlo by k porušení zákona. Nicméně procesní dodatky ke smlouvám jsou běžné, nestanovují konkrétní specifika a důvody prodlužování dříve smluvně uvázaných termínů.
Fantova kavárna, a vlastně i celá budova se stejným jménem, na tom si datumově v současné době Italové vylamují zuby. Rekonstrukce je po celou dobu jednou z nejnáročnějších oprav, i díky vzácným freskám na zdech i stropě samotné Fantovy kavárny. Grandi Stazioni tak chce po SŽDC prodloužení smlouvy o další dva roky, to ale SŽDC nakonec nejspíš neudělá. Očekává se tak právní a soudní bitva.
Problém je o to větší, že pokud vznikne právní a soudní spor, půjdou veškeré právní důsledky za dřívějším majitelem celého objektu hlavního nádraží, což jsou České dráhy. To ale státem vlastněný dopravce v současné době nepotřebuje, investuje stovky milionů do vozidlového parku a obnovy vozidel.
Podle jednatele Grandi Stazioni Andrey Odoardiho pro ukončení spolupráce není žádný důvod. „Postoji SŽDC vůbec nerozumíme, chceme práci dokončit. Nikdo jiný to nedokáže, máme projekt, příslušná povolení, peníze. SŽDC nic z toho nemá,“ sdělil Odoardi. Firma za celou dobu působení na zdejším nádraží, investovala do rekonstrukce 1,2 miliardy korun.