Že vysoutěžená cena za jeden vlakokilometr nemusí vždy přinášet jen pozitiva, uvidí cestující od neděle, kdy se mění celostátně všechny jízdní řády na železnici, na městské železniční lince S49 v Praze.
Organizátor PID (Pražská integrovaná doprava) totiž vybral nejvýhodnější cenovou nabídku od dopravce Arriva, která patří pod státem kontrolované Deutsche Bahn. Jako nejvyšší totiž byla nabídnutá cena za jeden valkokilometr od Českých drah, dopravce sice plánoval nasazovat do provozu nízkopodlažní motorové vozy, v plánu měl ale zakoupení dvoudílné jednotky Regio Panter, PID to odmítl.
Je zde nutno podotknout, že ČD na zmíněné lince provozovalo několik desítek let starou nízkopodlažní jednotku, po vyřazení nahrazenou motorovými nízkopodlažními jednotkami Regionova, PID si vybral sice nižší cenu ale s nevyhovujícími vozidly, podobně jako před lety v případě KŽC.
Podobně se PID (dříve ROPID), rozhodoval i u dopravce KŽC (Klub železničních cestovatelů), který za velmi zvláštních podmínek vyhrál výběrové řízení na provozovatele další městské linky z Masarykova nádraží do Čakovic. PID zde smluvně přímo požadoval nízkopodlažní vozidla, ty ale KŽC dodnes nedodal, ačkoliv byl vlakokilometr proplácen v sumě, jako by vozidla nízkopodlažní skutečně byla.
Praha rozdala karty. Městskou linku z Libně do Roztok u Prahy svěřila Arrivě patřící Deutsche Bahn
KŽC tak dodnes provozuje vysokopodlažní vozidla řady 810, ačkoliv úhrady a penalizace ze strany zadavatele nejsou z nepochopitelných důvodů vůbec uplatňovány. Podobně je na tom ve vztahu s PID i dopravce Arriva. Ta sice vyjede už tuto neděli na zmíněné městské lince, PID si splní procento uspořených financí, neřeší se ale technická stránka věci – to jsou nevyhovující vlaky.
Podle informací redakce Magzine.cz sice ČD mělo o zmíněnou linku z Roztok z Prahy přes Libeň do Hostivaře zájem, dopravce ale nedostal záruky, že by PID nepřidělil linku jinému dopravci. Na zmíněné lince mohla vyjet nízkopodlažní jednotka Regio Panter, které vyrábí Škoda Transportation. PID ale nechtěl o předběžné smlouvě ani jednat.
Zvláštní výběrová řízení, která kladou především důraz na nízké provozní náklady, jsou pak negativním odrazovým můstkem v samotném provozu, kam úředníci od počítačů se statistikami a tabulkami Excelu skutečně vidět nemohou. Dokreslují to pak zcestné a zcela chaotické průzkumy obsazenosti jednotlivých spojů, které vypovídají o neschopnosti organizovat dopravu selským rozumem, nikoliv jen o plnění rozpočtových norem zadaných městem.
Kdyby pan autor vystrcil hlavu z kanclu tak by zjistil že tam nasadí nízkopodlažní Desira. To by se ale pak nehodilo do krámu.
Ono vůbec nejde o to, co by se nám hodilo či nehodilo do krámu. Původně totiž smlouva specifikovala zcela jiné požadavky ze strany PID. Vidět to je dodnes na lince KŽC do Čakovic, kde se dopravce zavázal nasadit nízkopodlažní vozidla, ačkliv PID hradil donedávna za vlakokilometr tolik, kdyby ta nízkopodlažnost u KŽC skutečně byla. Arriva není totiž nic extra, natož jezdit s naftou pod dráty v celé trase.
JJ