Že vysoutěžená cena za jeden vlakokilometr nemusí vždy přinášet jen pozitiva, uvidí cestující od neděle, kdy se mění celostátně všechny jízdní řády na železnici, na městské železniční lince S49 v Praze.

Organizátor PID (Pražská integrovaná doprava) totiž vybral nejvýhodnější cenovou nabídku od dopravce Arriva, která patří pod státem kontrolované Deutsche Bahn. Jako nejvyšší totiž byla nabídnutá cena za jeden valkokilometr od Českých drah, dopravce sice plánoval nasazovat do provozu nízkopodlažní motorové vozy, v plánu měl ale zakoupení dvoudílné jednotky Regio Panter, PID to odmítl.

Nízkopodlažnost vozidel podle KŽC. Dopravce za kilometr obdrží stejně, jako kdyby vozidla nízkopodložní skutečně byla

Je zde nutno podotknout, že ČD na zmíněné lince provozovalo několik desítek let starou nízkopodlažní jednotku, po vyřazení nahrazenou motorovými nízkopodlažními jednotkami Regionova, PID si vybral sice nižší cenu ale s nevyhovujícími vozidly, podobně jako před lety v případě KŽC.

Podobně se PID (dříve ROPID), rozhodoval i u dopravce KŽC (Klub železničních cestovatelů), který za velmi zvláštních podmínek vyhrál výběrové řízení na provozovatele další městské linky z Masarykova nádraží do Čakovic. PID zde smluvně přímo požadoval nízkopodlažní vozidla, ty ale KŽC dodnes nedodal, ačkoliv byl vlakokilometr proplácen v sumě, jako by vozidla nízkopodlažní skutečně byla.

Praha rozdala karty. Městskou linku z Libně do Roztok u Prahy svěřila Arrivě patřící Deutsche Bahn

KŽC tak dodnes provozuje vysokopodlažní vozidla řady 810, ačkoliv úhrady a penalizace ze strany zadavatele nejsou z nepochopitelných důvodů vůbec uplatňovány. Podobně je na tom ve vztahu s PID i dopravce Arriva. Ta sice vyjede už tuto neděli na zmíněné městské lince, PID si splní procento uspořených financí, neřeší se ale technická stránka věci – to jsou nevyhovující vlaky.

Podle informací redakce Magzine.cz sice ČD mělo o zmíněnou linku z Roztok z Prahy přes Libeň do Hostivaře zájem, dopravce ale nedostal záruky, že by PID nepřidělil linku jinému dopravci. Na zmíněné lince mohla vyjet nízkopodlažní jednotka Regio Panter, které vyrábí Škoda Transportation. PID ale nechtěl o předběžné smlouvě ani jednat.

Ropid přiklepnul městskou linku bez výběrového řízení dopravci na deset let. Organizátora i dopravce spojují velmi přátelské vztahy

Zvláštní výběrová řízení, která kladou především důraz na nízké provozní náklady, jsou pak negativním odrazovým můstkem v samotném provozu, kam úředníci od počítačů se statistikami a tabulkami Excelu skutečně vidět nemohou. Dokreslují to pak zcestné a zcela chaotické průzkumy obsazenosti jednotlivých spojů, které vypovídají o neschopnosti organizovat dopravu selským rozumem, nikoliv jen o plnění rozpočtových norem zadaných městem.

Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Běžný Občan

Kdyby pan autor vystrcil hlavu z kanclu tak by zjistil že tam nasadí nízkopodlažní Desira. To by se ale pak nehodilo do krámu.