Ve středu 31.října vláda v tichosti vyměnila manažery SŽDC. Jedná se o lidi kteří jsou napojeni na muže číslo dvě hnutí ANO Jaroslava Faltýnka. Eskaluje tak i kauza kolem sporných lukrativních pozemků u pražského nádraží Dejvice, které jsou hodnoceny na 1,1 miliardy korun.
Spřátelené firmy právě napojené na Jaroslava Faltýnka mají nyní díky němu exkluzivní smlouvu o smlouvě budoucí, a to na získání těchto pozemků bez řádného výběrového řízení.
Přátelství za lukrativní pozemky
Ze správní rady SŽDC tak odchází Vladimír Novotný, Milan Feranec, Karel Korytář a Jan Volný. Feranec s Volným přátelství s Jaroslavem Faltýnkem nepopírají. Pro Andreje Babiše se ale Faltýnek stal v jisté míře už nepotřebný a pro budování mediálního obrazu také značně nebezpečný, Babiš jej proto začal v posledních měsících spíše upozaďovat. Faltýnkovi se vyhýbá i oficiální marketing hnutí ANO.
Volný své odvolání chápe, hnutí ANO chce odpolitizovat správní a dozorčí rady ve státem vedených firmách, či firmách kde má stát svůj podíl. Realita je ale zcela opačná. Centrálně řízené hnutí ANO dosazuje politické figury v ještě větším měřítku než předchozí vlády.
Personální změny v SŽDC přicházejí v době, kdy ministerstvo dopravy řeší podezřelý případ prodeje lukrativních pozemků SŽDC v blízkosti pražského dejvického nádraží. Soubor zastavitelných parcel v tržní hodnotě kolem jedné miliardy korun má na základě smlouvy o smlouvě budoucí získat firma Amádeus Real pražského developera Václava Klána, aniž by o něj musela s kýmkoliv soutěžit. Klán má blízko jak k Ferancovi tak Faltýnkovi.
Výbušné téma lukrativních parcel se stalo problémem i ve vztazích Faltýnka s ministrem dopravy Ťokem a právě Babišem. Ten proto začal lidi napojené na Faltýnka ve státní správě dost rychle „uklízet“.
Kde se vzal samozvaný odborník Kolovratník?
Vláda v jeden den tedy sesadila, doslova uklidila, lidi napojené na Jaroslava Faltýnka a prakticky dosadila loajální lidi vůči Andreji Babišovi. Do správní rady ale delegovala samozvaného odborníka na železnici Martina Kolovratníka. Ten v minulosti v médiích prezentoval značně zcestné projekty na rozvoj státní železnice.
Ačkoliv se odpolitizování státní správy v režii ANO vůbec nedaří, jmenováním Martina Kolovratníka pro kterého je železnice spíše domácí zálibou od modelového kolejiště, dostává SŽDC skutečně to nejvhodnější co mohla dostat – prakticky dokonalého laika v oboru rozvoje a správy železniční infrastruktury.